Alla inlägg den 27 augusti 2009

Av Anna Nordberg - 27 augusti 2009 23:59

Först ut på avsmakningsmenyn till föräldrarnas 30-åriga bröllopsdag, var en kallrökt lax med torr Riesling.  Du kan läsa mer om avsmakningsmenyn under separat blogginlägg. 


Kallrökt lax med västerbottenkräm (6 små portioner eller förrätter)

Dryck: torr Riesling, t ex Georg Breuer Riesling Sauvage, 2007 (Tyskland)


200 g kallrökt lax, skivad eller i bit

75 g västerbottenost, fint skivad

1 gurka, skalad och tunt skivad med osthyvel (ta bort kärnhuset)

100 g sockerärtor, tunt strimlade

gräslök, fint skuren


Västerbottendressing:

1-2 msk majonnäs (smaka av)

1 dl crème fraiche

½-1 msk sherryvinäger  (smaka av)

½-1 msk anjovisspad (smaka av)

1 msk citronsaft

1-1,5 dl västerbotten, finriven (smaka av)


Vispa ihop ingredienserna till dressingen – lite rinnig konsistens med ostkänsla. Arrangera grönsakerna i botten på ett fat, vik laxskivorna ovanpå och strössla skivad västerbotten och gräslök över. Avsluta med att ringla västerbottendressingen över, eller lägga en spriztad hög bredvid.



Av Anna Nordberg - 27 augusti 2009 22:35

Mina föräldrar firade 30-årig bröllopsdag i somras. Den som har koll på min ålder kan snabbt räkna ut att jag är född i synd. Tillfället måste hur som helst firas. 


Jag och min broder Per spånade. Kom fram till att en avsmakningsmiddag med tillhörande vinpaket vore alldeles utmärkt. Tillagat av oss själva. I föräldrarnas villa i Lottefors, utanför Bollnäs.


Eftersom min andre bror har emigrerat till USA, så involverade vi våra respektive som hjälp i stället. Det blev om jag får säga det själv, en lyckad tillställning.


____


- Meny "Sverige möter resten av världen" - 


Kallrökt lax med västerbottenkräm (Sverige)

Georg Breuer Riesling Sauvage, 2007 (Tyskland)


Tataki med melon- och mangosalsa (Japan)

Bellingham Chenin Blanc 2007 (Sydafrika)


”Ärtsoppa med fläsk” (Sverige)

Chassagne-Montrachet Morgeot Premier Cru, 2005 (Frankrike - Bourgogne)


Mellanrätt


Lammcurry garam masala (Indien)

Stoneleigh Pinot Noir 2008 (Nya Zeeland)


Rosastekt hjortfilé med potatisbakelse och pepparsås (Sverige)

Chateaux La Tour de By 2004 (Frankrike – Bordeaux)

 

Fryst Zabaione med melon (Italien)

Bricco Quaglia Muscato d’Asti, 2007 (Italien)


____



Kom ihåg att uppläggningsfaten och dekorationer är pricken över i. Och självklart ska ni få recepten. Jag publicerar dem en i taget här på bloggen. Med bilder där det finns.


Vad gäller Hjortfilé-rätten så har jag redan skrivit om det receptet. Dock med rådjursfilé den gången. Sök alltså på rådjursfilé här på bloggen, så dyker receptet upp. Sen är det såklart bara att byta ut ”rådjursfilé” mot hjortfilé, och la voilà! Ätes med fördel tillsammans med ett vin från Bordeaux eller Côte du Rhône.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

  • Bloggtoppen.se

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards